Kirjandus lastevanematele

Isabelle Filliozat „Minu mõistus on otsas!“

Kuidas tulla toime lapse jonni, nutu ja vihapursetega vanuses 1-5 aastat

 

Isabelle Filliozat „Ta teeb seda meelega!“ 

Mis toimub 6-11 aastase lapse peas

 

Jesper Juul „Puberteet“

Kui kasvatamine enam ei aita. Taani pereterapeudi raamat annab nõu, kuidas lapsed ja vanemad saaksid laste tormilise puberteediea üheskoos karile jooksmata läbida. Raamatus on vähe teooriat ja palju praktilisi näiteid elust.

 

Jesper Juul  „Minu piirid-sinu piirid“

Jesper Juul räägib oma kolmandas eestikeelses raamatus sellest miks ja millised piirid on lapsele vajalikud, kuidas neid kehtestada nii, et nad töötaks ja miks "vanal heal" viisil seatud piirid enam ei tööta. Ta selgitab millest algab enamik vanema ja laste vahelisi probleeme ja pakub neile ka töötavaid alternatiive.

 

Aletha J.Solter „Nutt ja jonnihood"

Kuidas iadata lapsel oma tunnetega toime tulla? Teada-tuntud on tõsiasi, et
kõrvalseisjad taluvad raskelt teiste negatiivseid emotsioone, samuti ei osata emotsionaalsetes olukordades asjalikult käituda. Käesolev raamat aitab vanematel leida erinevaid võimalusi laste nutu ja stressiga toimetulemiseks.

 

Katrin Saali Saul „Eluterve kärgpere käsiraamat“

See raamat on kauaoodatud praktiline teejuht peredele, kus vanemate paarisuhe on lõppenud, kuid endisi armastajaid ja tänaseid ekspartnereid seovad ühised lapsed. Kui oled alustamas uut suhet ja tahad oma eelmisest suhtest pärit last uude perekonda integreerida nii, et see lapsele võimalikult valutult kulgeks; kui oled lapsevanem ja vajad teejuhti, et ehitada oma ekspartneriga üles toimiv koostöösuhe teie lapse õnneliku tuleviku nimel; kui oled uueks partneriks inimesele, kel on eelmisest suhtest laps, siis see raamat on sulle.

Raissa Cacciator "Laste seksuaalkasvatus"

Kuidas rääkida lapsele seksuaalkasvatusest? Mida peaks rääkima isegi siis, kui laps ise ei küsi? Kuidas kaitsta lapsi meedia mõjutuste eest?

 
Maaja Kallast „ Käitumise käsiraamat“
Autor tutvustab hea kasvatuse ja kommete aluseid. Mõtisklused üldinimlike väärtuste vajalikkusest ning sellest kuidas neid edasi anda oma lastele ja lastelastele.
 
 
Maria Teiverlaur „ Empaatia areng ja arendamine lapsel“
Empaatia on ümbrusesse sissetundmis-ja kaasaelamisvõime, kaaslaste mõistmine, ilma milleta ei ole inimene intelligentne. Raamat avab empaatia arengu tegureid ja suunab lapsevanemaid ning õpetajaid märkama lapse empaatilisust. Toodud on ka mõned harjutused, mis aitavad kaasa eelkooliealise lapse empaatia arengule.
 
 
Liv Larsson, Maria Tison-Larsson „ Väike tunneteraamat“
Praktiline töövihiku laadne raamat, mis aitab rääkida lastega tunnetest, koostööst, suhtlemisest ja sellest kuidas kõigi vajadused saaksid rahuldatud. Hea materjal laste sotsiaalse ja emotsionaalse intelligentsuse arengu toetamisel.
 
 
Viire Sepp „ Andekusest ja andekatest lastest“
Nõuandeid lapse andekuse eriliikide märkamiseks, osutatakse võimalustele andekate laste arengu toetamiseks kodus, lasteaias ja koolis.
 
 
Airi Metspalu, Mare Linnas, Toivo Niiberg „ Muinasjutt lapse arendaja ja lohutaja“
Raamatust saab teada, miks on muinasjutud nii vajalikud lapsele, mis on nende tähendus ja sügavam sisu. Kuidas fantaasia mõjutab lapse mõttemaailma. Muinasjututeraapia praktilised lahendused.
 
 
Lynn Clark  „ SOS hädaabi lapsevanematele“
Praktilised nõuanded, kuidas aidata lastel oma käitumist parandada, kasutades selleks erinevaid kasvatusmeetodeid ( aeg maha, punktisüsteem, lepingud ning peegeldav kuulamine).
 
 
Michael Winterhoff „ Kuidas meie lastest kasvavad väikesed türannid “
Kogemustega laste psühhoterapeut kirjeldab oma raamatus vanemate valesid kasvatusmeetodeid tuues näiteid oma tööpraktikast. Paljud vanemad käituvad lastega juba maast madalast kui omasugustega, arvestamata sellega, et lapsel puudub elukogemus ja vaimne küpsus (laps ei ole väike täiskasvanu). Ülimenukas raamat Saksamaal tekitas tormilisi diskussioone lastekasvatuse teemadel.
 
 
Tina Holmberg-Kalenius „ Elu pärast koolikiusamist“
Raamatus kirjeldatakse koolikiusamist lapsevanema pilgu läbi. Kuidas mõista, märgata ja toetada last kellest on saanud koolikiusamise ohver.
 
 
Raisa Koiso-Kanttila, Raisa Cacciatore  „ Päästke poisid“
Miks just poisid rikuvad reegleid ja riskivad? Vajalik lugemismaterjal neile, kes tahavad õppida poisse mõistma ja neid toetama. Meheks sirgumine seob endas mitmeid nõudmisi ja sageli tuleb tome tulla müütiliste „ tõelise mehe“ väljakutsetega.
 
 
Norman. T. Berlinger „ Kuidas aidata depressioonis teismelist“
Juhised selleks kuidas ära tunda varjatud depressiooni ja kuidas eristada seda tujukusest. Kuidas muuta kodu paranemist soodustavaks kohaks.
 
 
Dan Kindlon, Michael Thompson „ Kaini kasvatamine. Poiste hingeelu kaitsmine“
 
 
Raamatus jagavad kaks juhtivat lastepsühholoogi oma kogemusi, mida nad on saanud töötades poistega enam kui kolmekümne aasta vältel koolipsühholoogide, psühhoterapeutide ja perenõustajatena. Täpselt ja mõjuvalt kaardistavad nad maailma, milles poisid elavad ja mis sunnib neid käituma sellisel ennasthävitaval kombel, nagu me iga päev võime näha.
 
 
Heike Baum „ Ma olin vihast lõhki minemas!“
 
 
Mida teha, kui laps on raevunud ja vihane? Kuidas tülisid lahendada?
Lihtsate vahenditega, argipäevaselt läbi mängu õpetab autor oma nõuanderaamatus 3-7 aastates lastes vihatunnet tajuma ja oma agressiivsust ilma võimu kasutamata endast välja pressima.
 
Martti Paloheimo“  Lapsepõlve mõjud“
 
 
Autor keskendub  perevägivallale ja laste väärkohtlemisele. Kenade kodude suletud uste taga võib leida jahmatamapanevat hoolimatust, füüsilist ja eriti hingelist vägivalda laste vastu. Autor käsitleb  teemasid nagu positiivsete emotsioonide olulisus, viha talitsemine, andeksandmine, isata lapsed, tõrjutuse juured jpt. Raamat on eriti vajalik noortele lapsevanematele, kelle käsi on väga kerge tõusma või kellel pole oma lapse jaoks üldse aega.
 
Catherine Dumonteil – Kremer „ Kuidas ohjeldada oma last“
Kuidas panna väikelast tegema seda, mis on hea ja õige? Kuidas takistada teda tegemast midagi sellist, mida lapsevanem ei saa aktsepteerida? Kuidas saada hakkama lapse lõputute soovidega – või nagu me sageli ütleme – kapriisidega? Lapsevanemate argipäevas tuleb ette nii palju keerulisi lahendamist vajavaid olukordi, et isegi kogenud mäned˛er jääks hätta!
Raamatu autor pakub välja võimalusi, kuidas ohjeldada oma last. Te peaksite oskama kuulata ära lapse soovid, mõistma tema tundeid ja reaktsioone.
Mitmesuguste mängude, ülesannete, olukordade kirjeldused aitavad leida huvitavaid mängulisi lahendusi, kuidas hoida lastega häid suhteid ja tulla toime nende nõudmistega.
 
Maret Lina „ Minu armas hüpi“
Retsept hüperaktiivse lapse vanemale.
* Üks kord kuus hüperaktiivsete laste vanemate rühma, et tõdeda: mis minul viga, saab olla veel hullem!
* Üks kord nädalas, soovitavalt laupäeval, saun: lõdvestus, rahu (mitte vähem kui tund), veemassaaz seljapesemisega, leil.
* Üks kord päevas, soovitavalt öösel: maksimaalne uni, enne uinumisthea ajakiri, ristsõna või paar lehekülge head raamatut.
* Üks kord tunnis unustust, et omate (hüperaktiivset) last.
* Hoida end pidevas liikumises ja tõdemuses, et teile on pandud just nii palju, kui kanda jõuate, ei grammigi rohkem! Säilitada alalises armastuses, helluses, kodusoojuses ja mõistmises.
* Mitte end süüdistada!!!

Wahlgren, Anna   "Kooskasvamine"
Raamat laste hooldamisest ja kasvatamisest 0-16 eluaastani.
Ühe ema rikkalikel kogemustel põhinev raamat lastest, nende kasvamisest, kasvatamisest ja sellest, kuidas teha seda kogu perega koos - inimlikult ja armastusega, üksteist mõistes ja armastades.

Gray, John   "Lapsed on taevast"
Raamatu autor sai oma esimese abieluaasta jooksul isaks korraga kolmele lapsele - lisaks vastsündinud imikule sai ta endale kaks kooliealist kasutütart. Selles raamatus jagab autor nii oma teadmisi kui kogemusi lapsekasvatuse alal - kuidas positiivseid kasvatusmeetodeid kasutades kasvatada koostöövalmeid, enesekindlaid ja osavõtlikke lapsi.

Kidron, Ants   "122 õpetamistarkust"

Gordon, Thomas   "Tark lapsevanem"
Lastevanematele mõeldud programm õpetab, kuidas lastega tulemuslikumalt suhelda ning pakub samm-sammulisi juhiseid, kuidas lahendada igapäevaseid tülisid. Raamatu keskmes on kolm mõistet - aktiivne kuulamine, mina-sõnumid ja kaotajateta konflikti lahendamise meetod.

Gordon, Thomas   "Millist last tahate Teie?"
"Kasutad võimu, kaotad mõjuvõimu," ütleb käesoleva raamatu autor. iga lapsevanem on tundnud vahel, et mõistus on otsas ja lapsele kuluks keretäis ära. Kuidas sellistest olukordadest välja tulla nii, et lapsel säiliks austus vanema vastu ja vanemal lugupidamine enda vastu? Ja veel nii, et lapsest kasvaks inimene, kes ei vaja väliseid autoriteete vaid suudab end ise motiveerida ja teostada?

Posaini, Sabina   "Puberteedieelikute kasvatamine"
Siin on 52 hiilgavat ideed, mille abil oma pereelu kvaliteeti parandada. Need kasvatuslikud ideed on praktikas testitud ja elu laboratooriumis täiendatud. Kui tunnete, et olete lapse tekitatud kaoses üle pea sees, soovite lapsgeeniust julgustada või vajate lihtsalt mõnda toredat uudset ideed oma igapäevases kasvatustöös, siis SEE ON TEIE RAAMAT.

Fischer, Robert   "Õpetame lapsi õppima"
Viimastel aastatel võib maailmas täheldada üha suurenevat huvi mõtlemis- ja õppimisoskuste arendamise vastu. Edukad õppijad ei oma mitte ainult suuri teadmisi vaid nad ka teavad, kuidas õppida. Mitmetes maades läbi viidud uurimused näitavad, et on olemas seos tõhusa õppimise ja teatud õppimisstrateegiate vahel. "Õpetame lapsi õppima" käsitlebki neid õpetamisstrateegiaid, mis kõige paremini aitavad lastel õppida.

Fischer, Robert   "Õpetame lapsi mõtlema"
Raamat on kirjutatud kõigile, keda huvitab see, kuidas õpetada lapsi mõtlema, probleeme mõistma ja lahendama. Raamat annb ülevaate mõtlemisoskuse õpetamise peamistest mõistetest, meetoditest ja uurimustest. Eesmärk on esitada ülevaade kaasaegsetest viisidest, mille abil saaks nii koolis kui kodus õpetada lapsi iseseisvalt mõtlema.

Niiberg, Toivo   "Naiseks, emaks ja daamiks"
Kuna emaks saadakse juba last kandes, siis sisaldavad juba alguse peatükid endas emaks saamise ja olemise bioloogilisi tagamaid, seda enam, et tüdrukul on kõik munarakualged olemas juba sünnimomendil. Ka tüdruku mängud, mängunurk ja tegemised on hoopis teistsugused kui poisi omad. Suuri erinevusi on täheldatud poiste jatüdrukute õppimises ja seda eriti viimasel paaril aastakümnel.

Niiberg, Toivo   "Meheks, isaks ja härrasmeheks"
Raamat on mõeldud eelkõige lastevanematele, õpetajatele-kasvatajatele ja sotsiaaltöötajatele. Alates teismeeast on raamat kindlasti arusaadav ja kasulik lugeda ka juba poistel endil.
Raamatus käsitletakse põhjalikumalt järgmisi probleeme: kodu ja vanemate mõju poisi isloomu ning soorolli kujunemisele; poiste kasvamine ja arenemine; hirmud ja teised emotsionaalsed probleemid; mängu, õppimise ja teiste toimingute eripära; teismeea kriis ja poiste levinumad käitumishäired; poiste seksuaalne käitumine; noorukiea hullused ja hellused; toimetulek ja eneesekehtestamine; mehelikkus ja selle kujunemine; isaks õppimine ning isaks olemine.
Raamat sisaldab teste.

Toivo Niibergi artiklid ajakirjas "Kodutohter"
        "Kooliküpseks põnnipõlvest peale", 2003 nr. 9
        "Ma ei taha kooli minna", 2001 nr. 11
        "Pisikese suured hirmud" 2001, nr.10
 
G. Burnett, K. Jarvis „Õpime koos lapsega õppima“ 2006
Raamat pakubki kasulikke näpunäited ja soovitusi, kuidas toetada last õppimisel, suurendada tema enesekindlust ja -väärikust, parandada meeldejätmist ja meenutamist.
 
 McGill, T. „Uimasteid trotsides“ 2003
"Uimasteid trotsides" püüab lihtsas keeles käsitleda järgmisi küsimusi:
¤ mis paneb inimesed narkootikume kasutama
¤ kuidas need narkootikumid toimivad füsioloogiliselt ja emotsionaalselt
¤ millised narkootikumid on kõige levinumad noorte seas
¤ kättesaadavate raviviiside plussid ja miinused
¤ mis toimub nõustaja juures
¤ asutused, kust võib leida abi
 
Tough, P.  „Kuidas lapsed edu saavutavad“ 2013
Mida meie, täiskasvanud, saame ära teha, et kasvatada ja suunata lapsi nii, et neist saaksid elus toime tulevad täiskasvanud mehed-naised? See raamat annab vastused paljudele olulistele küsimustele. Kui me tahame parandada laste olukorda, eriti just vaestest peredest pärit laste oma, siis peame lähenema lapsepõlvele uut moodi – vaatama, kuidas lapsevanemad oma kasvatusega lapsi mõjutavad ning kuidas arenevad välja nende oskused ja iseloom.
 
Juul, J., Qien, M.  „Kodu. Kuidas luua mõnusat õhkkonda ja häid suhteid“ 2013
Käesolevas raamatus räägibki Jesper Juul sellest, millised on need hoiakud ja väärtused, mis aitavad muuta kodu kohaks, kus kõigil on võimalik tunda ennast olulisena.
 
Chapman, G.  „Armastuse viis keelt teismelisele“ 2012
Käesolevas teoses kirjeldab abielu- ja perekonnaekspert dr. Gary Chapman vahendeid, mida vajate teismelisega suhtlemiseks.

Furman, B. „Põngerjaõpetus“ 2012
Käesolevas raamatus, mis on mõeldud nii laste vanematele kui ka kõigile laste kasvatuse ja ravi alal töötavatele inimestele, teeb Ben Furman arvukate näidete abil põngerjaõpetuse lihtsaks ja selgeks.
 
Elmore, T, Maxwell, C. „Lapse kasvatamine juhiks“ 2012
Siit leiate praktilisi näpunäiteid, kuidas ületada põlvkondadevaheline lõhe ning soodustada lapse sisemist kasvamist ja tema iseloomu kujunemist. Tuues välja mitmeid juhi põhiomadusi, oskavad vanemad ning noorsootöötajad märgata õpetlikke hetki ning saavad näpunäiteid iga lapse puhul individuaalse juhendamiskava loomiseks. On ära toodud ka hindamismeetodid, mis aitavad arengut märgata.
 
 
Juusola, M. „Tugevaks armastatud lapsed“ 2011
Soe ja tihedasti igapäevaeluga seotud raamat sellest, kuidas vanemad saavad tugevdada oma lapse sotsiaalseid oskusi. Autor tutvustab lapse sotsiaalsete oskuste arengu etappe ja pakub vanematele kasvatuse toetamiseks uusimaid uurimisandmeid. Konkreetseid nõuandeid annab raamat eriliste laste kasvatamiseks: kuidas toetada eriti probleemset last või jääda kindlaks murdeealise kõrval; kuidas toimida siis, kui last kiusatakse või kui tema ise on kiusaja?
 
Sharron, H., Coulter, M.  „Kuidas muuta laste mõtlemist“ 2011
See raamat sobib lugemisvaraks kõigile, kes tunnevad muret meie laste hariduse pärast.
 
Steer. J., Horstman, K. „Aktiivsus- ja tähelepanuhäirega laste ja noorte abistamine õppetöös“ 2011
Raamat aitab õpetajatel, psühholoogidel ja vanematel toime tulla probleemidega, mis tekivad lastel ja noortel, kes kannatavad aktiivsus- ja tähelepanuhäire all.